Oh my! Apple pie!

 
 
Med risk för att verka lite tjatig... Idag gjorde jag en supergod äppelpaj, den mest lyckade jag någonsin gjort. Mina pajer får en ny smak varje gång, vilket kan vara varierande och bra, men eftersom dagens paj blev så lyckad vill jag gärna få till den lika bra nästa gång.
 
Recept:
4-6 pers
 
125g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker (jag hade lite mindre)
1½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
4 mellanstora äpplen (helst röda)
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl och socker i en bunke. Dela sedan upp smöret och fördela det i mjöl- och sockerblandningen tills det blir en smuldeg. Smöra en pajform. Skiva upp äpplena och lägg bitarna i pajformen. Strö över kanel, kardemumma och lite socker innan du fördelar smuldegen över äppelbitarna. Grädda pajen i mitten av ugnen i cirka 20 minuter tills den har fått lite färg. Servera helst med egengjord vaniljsås!
 
Nu ska jag sätta igång och laga mat. Tänkte bjuda på kyckling med fetaost, sötpotatismos och grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0